Bilar utvecklas mer och mer och elbilar är en av det senaste uppfinningarna. Många väljer dock att inte köpa dessa eftersom laddningstiden tar så pass lång tid, det finns även få laddstationer vilket gör att man måste anpassa sin körning. Elbilar uppfanns dels för att man ska minska utsläppen i världen, men eftersom laddstationerna är få ger det stora konsekvenser. Men väljer personer att inte köpa en elbil enbart pågrund av tiden den tar att ladda? Vilka konsekvenser har en elbil? Är det lättare med en bensindriven bil?

Jag har intervjuat Henrik Wulff som jobbar på Malmö Museum och är intresserad av hållbar energi. Han berättar att när man ska handla en ny bil väljer man oftast en bensindriven eftersom den är billigare, lättare med bensin, men även att det tar oftast längre tid att nå sin slutdestination med en elbil. Såklart finns det positiva saker med elbilar också som att det är mycket bättre för miljön. En elbil låter mindre, vilket gör att all trafikbuller minskar. 

I en artikel “Vad är milkostnaden för en elbil?” på WästGöta finans den 27 januari 2020 berättar de att el finns nästan var som helst men problemet är att det är få platser på mackar, köpcentrum och liknande. När man ska ladda elbilen är det även billigare än om man ska tanka en bil med diesel. Om man ska kolla skillnaden per milkostnad kostar en elbil 2,6 kr och en dieselbil 11,4 kr. Det är även fler saker som är billigare med att ha elbil såsom service men även underhållet. Johanna Barr skriver på Emobilitys hemsida att det är billigare eftersom en elbil inte har lika många rörliga delar som en bensindriven bil har, vilket gör att man inte behöver handla in lika många delar. Bensinkostnaden till en vanlig bil varierar också väldigt mycket vilket gör att om man kör mycket blir det dyrt i längden. 

För att elbilarna ska bli mer populära krävs det att fler laddstationer sätts upp framförallt för att då känner fler att det finns en större chans att vilja handla en elbil istället. Man kan såklart handla hem, så man kan ladda bilen hemma, men om man ska köra längre sträckor måste man ladda den under tiden. Att fulladda en elbil kan ta mellan ca 30 minuter och 3 timmar, vilket gör att att det tar längre tid att nå ens slutdestination. Men nu för tiden finns det även snabbladdade batteri som laddar 80% snabbare än ett vanligt. Medan om man kör en bensindriven bil tar det ca 5 minuter innan man kan köra igen skriver Helena Welin i SvD “Vanliga frågor om elbilar och svaren” 5 juli 2017. Såklart så beror det även på var man bor, för om man bor i stan kan man ladda den hemma och köra det ärenden man behöver innan den behöver laddas. Men om man bor ute på landet eller liknande blir det automatiskt längre sträckor vilket gör att man inte kanske klarar alla sina ärenden på en laddning. 

Sedan 1970-talet har Sverige försökt att minska på vår elproduktion men den har istället bara ökat, enligt Henrik Wulff. Vilket gör, om man ska ställa ut fler laddstationer , att elproduktionen blir större. Men om man istället börjar med att minska det fossila bränslena, så blir det bättre för planeten, vilket gör att man även kan ställa ut fler laddstationer som blir en nettovinst för vår planet.

I skolan skulle vi vara med i en tävling som heter InnoCarnival där jag och min grupp skulle visa upp vår idé, vilket var ett utbytbart elbatteri. Man ska då kunna köra till vilken mack som helst för att byta ut sitt batteri mot ett fulladdat och då istället för att vänta nästan kunna köra direkt. Bytet av batteriet ska ske av en robot som bär ut batteriet, sätter in det i laddaren och sedan sätter i ett fulladdat. För att man lättare ska veta om det finns ett fullt batteri ska man kunna se det genom vår app. Vi gjorde detta för att göra elbilarna mer populära på marknaden eftersom att vi behöver hjälpa vår planet så mycket vi kan. Tyvärr så uppkom viruset covid-19 vilket gjorde at tävlingen blev inställd. Henrik var och lyssnade på oss i skolan när vi presenterade våra innovationer och han trodde tyvärr inte på oss då. Han tyckte att det i längden skulle bli väldigt dyrt och det blir svårt att ha samma elbatteri till olika företag. 

Elbilarna kräver en viss teknik som är dyrare än till en vanlig bil, tekniken är även relativt ny vilket också gör att den är dyrare. Fastän elbilar fanns innan bensindrivna bilar så har elbilens utveckling tagit längre tid och inte börjat utvecklas förens nu. Elbilen har snart samma prestanda som en vanlig bensindriven bil vilket gör att elbilarna förmodligen får fler konsumenter. En viktig del i denna processen är att det även håller på att utveckla olika laddningsalternativ. 

Det pratas mycket om att elbilen är en räddning mot vår planet men den är endast bättre om man använder sig utav lokalproducerad el såsom vind eller vatten på ett hållbart sätt. Om man använder sig av “vanlig” el blir det en stor miljöbov. Om man ska göra en livscykelanalys för en elbil och ser hur mycket resurser som behövs med hela produktionen och liknande så blir bilden av en elbil helt annorlunda. 

Men att minska på fossila bränsle är absolut nödvändigt för vår planet. När folk handlar bilar nu för tiden tänker de mycket på hur den ser ut och hur snabbt den kan köra. Vilket leder till att man oftast väljer en bensindriven bil då den oftast är billigare och även har nyast modeller.

Skribent: Elev, Ekonomiprogrammet, Söderslättsgymnasiet